- Een trainingscentrum in een Frans meer leert kapiteins en scheepvaartpersoneel door de moeilijkste waterwegen ter wereld te navigeren.
- In het meer is ook een miniversie van het Suezkanaal op een schaal van 1 op 25 nagebouwd.
- De directeur van het centrum zegt dat de interesse in de trainingen enorm is toegenomen, na de chaos die het vastlopen van containerschip Ever Given in maart heeft veroorzaakt.
Een trainingscentrum in het oosten van Frankrijk, waar belangrijke vaarroutes op schaal zijn nagebouwd, kan op grote belangstelling rekenen sinds in maart het containerschip Ever Given vastliep in het Suezkanaal.
Het trainingscentrum Port Revel ligt in een meer in het plaatsje Saint-Pierre-de-Bressieux aan de voet van de Alpen en is gemaakt om kapiteins een schaapvaartpersoneel te leren door kanalen te navigeren.
De verschillende waterwegen zijn zo realistisch mogelijk nagebouwd op een schaal van 1 op 25, waaronder het Suezkanaal, de Baai van San Francisco en Port McArthur in de Golf van Mexico.
De cursisten moeten leren hoe ze schaalmodellen van enorme containerschepen door de smalle kanalen kunnen loodsen zonder vast te lopen, terwijl machines sterke onderwaterstromen en golven genereren.
Instructeurs kunnen ook stuurproblemen en motorproblemen simuleren om te zien hoe de cursisten reageren.
Volgens Mayor gaan scheepvaartbedrijven mogelijk hun personeel naar zijn centrum sturen voor een opfriscursus.
“Na elk incident zien we nieuwe klanten komen”, zegt Mayor tegen Reuters. “De kosten van een training in Port Revel vallen in het niet bij de kosten van het vastlopen van een schip, al is dat maar voor een dag.”
Mayor zegt ook dat zijn trainingscentrum meerdere machines heeft om moeilijke omstandigheden te simuleren voor scheepvaartpersoneel, maar dat het “moeilijk is een zandstorm te creëren”.
“We kunnen wel windstoten nabootsen die het schip van de ene naar de andere kant duwen”, vertelt hij. “Je hebt weinig ruimte om te manoeuvreren. Je moet erg geconcentreerd zijn.”
Hoewel de Ever Given al weken geleden is losgetrokken met hulp van sleepboten en graafmachines, wordt het schip nog altijd vastgehouden in Egypte.
Afgelopen week heeft de Suez Canal Authority gezegd dat het schip pas vrijgegeven wordt als de eigenaren bijna 1 miljard dollar aan schadevergoeding betalen.
Het schip en de uit 25 Indiërs bestaande bemanning ligt momenteel voor anker in het Grote Bittermeer in Egypte.